Памирский тракт * Pamirsky Trakt - PAMIR HIGHWAY - M 41

IN VIER MAANDEN VAN OSH-KIRGIZIE OVER DE M41 TOT TASHKENT EN VERDER DOOR ZUID OOST IRAN

sep - okt - nov -  '19

 

Nog eventjes geduld. Hier komt een verslag van de fietstocht van Osh (Kirgizië) over de M41 (de Pamir Highway) tot in Oezbekistan en Iran . Een kaartje én de uiterst gedetailleerde Triplog kun je wel al even napluizen...

Helemaal onderaan kun je die gedetailleerde Triplog downloaden als Wordbestand mét betere layout (ideaal om uit te printen), vind je een gedetailleerde (1/500.000) kaart van het Pamirgebergte én als toemaatje een grote selectie foto's.  De kaart toont het gebied waar de M41 doorheen loopt van de Kirgizische/Tadzjiekse grens (Kizil Art pas) tot Kala-i-Khumb en de Saghirdasht pas (ongeveer 200 km voor Dushanbe). Deze kaart werd bovendien door een Pamirfietser onder handen genomen en aangevuld met waterbronnen, logies, prima kampeerplekjes, afstanden, staat van de weg en nog zo veel meer. Een onmisbare kaart !

De onderstaande routebeschrijving met hoogtemeters, afstanden, gemiddelde snelheid en korte commentaar kun je via de "Download" knop ook als Word document (mét betere layout en accentuering) downloaden en zo nodig uitprinten (12 pagina's).

Triplog Fietsreis Kirgizië – Tadzjikistan – Oezbekistan – 

 

***** KIRGIZIE *****

Vlucht Brussel - Moskou - Osh met Aeroflot (Аэрофлот)

Dag 1, 31 aug : rondrijden in Osh, gaspulletje gekocht : 22 km 🌞

Dag 2, 1 sep : boodschappen in Osh, drukke niet erg interessante stad 32 km 🌞

Dag 3, 2 sep : boodschappen in Osh, 29 km 🌞

Dag 4, 3 sep : Osh (940) over Chiyirchik pas (2383) en afdalen tot in Gulcha (1570), intrek in guesthouse, 94 km, 14,02 kmh gem.🌞

Dag 5, 4 sep : Gulcha (1570) tot aan laatste dorp (Ak Bosogo) voor Taldik pas, tijdens het zoeken naar een geschikt kampement door een jongetje op een muilezel vriendelijk verzocht bij zijn familie te komen logeren (2730), 80 km, 🌞

Dag 6, 5 sep : Ak Bosogo (spontane gastfamilie) over de Taldik pas (3600), korte afdaling en weer stijgen tot 3550, afdaling naar Sary Tash (3150), intrek in guesthouse, 30 km, 8,98 kmh gem.🌞

Dag 7, 6 sep : Sary Tash (3150) moeizaam naar Sary Moghul (2980) met heel sterke tegenwind en transfer naar yurtkamp van CBT met nog een wandeling, 36 km, 12,61 kmh gem, 2u50. ⛅

Dag 8, 7 sep: Lange en zeer mooie wandeling naar “travellers view” (4135) en topje rechts vd pas (4275). Machtig zicht op Peak Lenin.🌞

Dag 9, 8 sep: Transfer met jeep naar Sari Moghul en terugfietsen naar Sary Tash nu met rugwind, 40 km, 17,94 kmh gem, 2u13.🌞

Dag 10, 9 sep: Sary Tash wind zij en bergop tot kampement op 3,44 km van homestay op hoogte van 3855m, 41 km, 11,29 kmh gem, 3u37 weer diarree ⛅

Dag 11, 10 sep: futloos, geen zin meer, ingesneeuwd, diarree. Van kampplaats tot homestay (4040) 3 km onder Kyzyl art pas, 3,44 km. Sneeuwstorm avond. Lekker binnen, lamlendig. ❄

***** TADZJIKISTAN *****

Dag 12, 11 sep: van homestay over Kyzyl art pas (4336), grens over Tadzjikistan in, afdaling tot 4000 terug klim tot Uy Buloq pas (4232) en weer afdalen tot Karakul aan het gelijknamige meer (3930), intrek in guesthouse, 58 km, 13,51 kmh gem, 4u20.🌞

Dag 13, 12 sep: Karakul (3930) nog altijd wind mee, mooie route door nauw dal en thv caravanserai wasbord tot kampement tegen Chinees hekken net voor finale klim Ak Baital (4285), 55 km, 11,73 kmh gem, 4u41.🌞

Dag 14, 13 sep: kampement (-10° buiten, -5° in tent), 7 km klimmen naar pashoogte Ak Baital (4655) en afdalen over asfalt én wind mee tot in Murghab, hotel Pamir, 3630). Laatste 20 km windop, 85 km, 17,55 kmh gem, 4u52.🌞

Dag 15, 14 sep: Rustdag in Murghab, simcard optimaliseren, bazar, wat rondlummelen, 6 km, 9,45 kmh gem, 38 min.🌞

Dag 16, 15 sep: Murghab via controlepost klimmend en windop tot 2,5 km voor Neizatash pass in homestay Mamazair (4060). Droogstaande rivieren, stormwind en geen water om te koken doen me stoppen bij homestay waar ook Yoka, Taiwanese fietsster gestrand is. 47 km, 10,83 kmh gem, 5u01. 🌞

Dag 17, 16 sep:  (4060) met harde tegenwind richting Alichur, gedeeltelijk gelijktijdig met Taiwanees. Ergens halverwege ben ik het stampen beu en strijk neer in yurt thv Bash Gumbez (3940), 31 km, 10,69 kmh gem, 2u52🌞

Dag 18, 17 sep: Yurt (3940) tot in Alichur (3880) met ietsie minder harde wind. Rondrijden in ’t dorp, foto’s uitdelen, 35 km, 11,69 kmh gem, 3u03.🌞

Dag 19, 18 sep: Cher’s guesthouse (3880) 25 km tot afslag Wakhan. Direct grind en wasbord. 2 Britse voorbijgestoken, op het einde Yoka en samen tent opgezet 2 km voor top (4190). Nog 2 Britse komen erbij, 45 km, 10,06 kmh gem, 4u29.🌞

Dag 20, 19 sep: kampplaats (4190) nog 2 km tot Khargush pas (4344) en afdalen tot aan Khargush checkpoint, verder afdalen over gruwelijke wasbordweg met vele kloterige zandpassages waar niet kan gereden worden tot kampement (3550), 41 km, 8,66 kmh gem, 4u45.🌞

Dag 21, 20 sep: Kampement (3550), 10.10 vertrokken globaal alles naar beneden maar ver-schrik-kelij-ke weg. Wel heeel mooi langs Afghaanse grens. Arriveren in Langar (2840) en homestay Nureddin, 42 km, 8,97 kmh gem, 4u44.🌞

Dag 22, 21 sep: Langar (2840) over slechte grindweg langs talloze dorpjes tot aan de afslag (2750) naar Bibi Fatima hot spring. Op 15 min taxi geregeld voor 100 somoni en 8 km de berg op à 12% tot hotel op 3190 m. 43 km, 10,08 kmh gem, 3u58.🌞

Dag 23, 22 sep: Bibi Fatima ♨️ in de voormiddag, Yamchun fort in de namiddag. ’s Avonds met de 2 moto Russen melkweg fotografie met behoorlijk resultaat.🌞

Dag 24, 23 sep: ’s Nachts onwel, avondeten volledig uitgebraakt, schijterij en heel de godganse dag in bed zonder fut. Van 13.00 tot 15.00 geslapen, dan netflix gekeken en ’s avonds hoorspel (podcast) geluisterd. Vroeg in slaap gevallen.🌞

Dag 25, 24 sep: voel me stukken beter, afdaling tot hoofdweg en verder op en neer richting Ishkashim. Benen voelen toch wat slapjes, wat wil je, gister niks gegeten. Na Shitkarv tarmac met af en toe nog redelijke stroken grind en stijve tegenwind. Stop in Intisor guesthouse (2580), 66 km, 11,47 kmh gem, 5u47.🌞

Dag 26, 25 sep: Guesthouse (2580) over gebrekkig asfalt met vele grindpassages tot net voorbij de splitsing naar Garmchashma, kampement (2300), 86 km, 14,23 kmh gem, 6u02.🌞

Dag 27, 26 sep: kampement (2300) eerst 6 km klimmen naar hotsprings (2550), meer dan 3 uur wachten op de mannen shift en verder naar kampement (2200) net voor Shichozg, 22 km, 11,29 kmh gem, 1u59.🌞

Dag 28, 27 sep: kampement (2200) tot in Khorog en Pamir Lodge (2130). Namiddag lanterfanten en pintjes drinken met François en Kobe de Belgen. ’s Avonds eten bij de Indiër, 35 km, 12,44 kmh gem, 2u52.🌞

Dag 29, 28 sep: rustdag, kleren wassen, boodschappen, fiets wat kuisen avondeten lekker en hygiënisch bij World Cuisine, 15 km, 12,98 kmh gem, ’s avonds zie ik Yip terug in Pamir Lodge 1u38 🌞

Dag 30, 29 sep: tweede rustdag, 't is zondag en doods in Khorog. Samen met Yip koffie en pintjes slurpen, eten en kletsen van 15.00 tot 20.30 in zaakje langs rivier,  10 km, 11,17 kmh gem, 58 min.🌞

Dag 31, 30 sep: van Khorog (2130) Shakdara vallei in tot paar km voorbij Shohirizm en kampement tussen herfstige boompjes in mooie kloof (2860) redelijk asfalt tot Shohirizm, 64 km, 12,68 kmh gem, 5u05.🌞

Dag 32, 1 okt: kampement (2860), onverhard, licht stijgend over soms heel slechte weg tot kampement bij kasteelruïne Javshangoz (3360), ’s avonds veel wind en lichte smeltende sneeuw, 52 km, 9,52 kmh gem, 5u30.🌞

Dag 33, 2 okt: kampement (3360), warmwaterbron kunnen lokaliseren en badje. Rond 10.20 beginnen fietsen, slechte weg. Uiteindelijke beklimming lang maar niet al te steil, Maysara pas (4230).Sommige stukken duwen. Kampement om 17.15, koud en halt bij verlaten hut (4160) tent in hut geplaatst, 41 km, 8,16 kmh gem, 5u02.🌞

Dag 34, 3 okt: kampement (4160) en al direct rivier doorwaden, barslechte afdaling (8 km) tot op Pamir, dan eindelijk asfalt ! Windop maar goed afdalend tot kampement tussen de bomen 1 km voor Oqmamad (3010), 68 km, 15,20 kmh gem, 4u30.⛅

Dag 35, 4 okt: kampement (3010) en haast zonder wind bergaf met rechts en vooral links hoge besneeuwde pieken tot Pamir Lodge, Khorog (2130). Zeer mooi stuk M41. Aanvankelijk zwaar bewolkt dan overwegend zonnig en op ’t eind weer bewolkt, 97 km, 17,90 kmh gem, 5u26.⛅

Dag 36, 5 okt: rustdag Khorog, naar Megafone winkel, bazar, World Cuisine resto, 12 km, 13,80 kmh gem, 52 min. ⛅

Dag 37, 6 okt: Khorog (2130) continue langs de Panj over slecht asfalt met veeel grindepisodes tot in Rushan (1990) in Rushan Guesthouse, na inchecken rukwinden en veel regen, 69 km, 14,46 kmh gem, 4u46.

Dag 38, 7 okt: Rushan (1990) langs Panj en voortdurend indrukwekkende smalle kloof tot net voor splitsing met Vanj vallei in “hotelletje” in renovatie (duck hotel in iOverlander) op 1550 m, 94 km, 14,70 kmh gem, 6u24. 🌞

Dag 39, 8 okt: Duck hotel (1550) al om 08.45 op weg maar door slechte M41 met redelijk wat klimmetjes net voor het donker in Roma Homestay te Qalai Khumb (1250), 90 km, 12,38 kmh gem, 7u17

Dag 40, 9 okt: Qalai Khumb (1250), direct klimmen en steil. Eerste 15 km over redelijk asfalt, dan over ok onverhard tot kampement op 2750 m, 28 km, 6,69 kmh gem, 4u16

Dag 41, 10 okt: kampement en nog steeds klimmen op ok gravel tot Sagirdasht pas (3252) en afdalen over iets mindere gravel tot in Tavildera en in hotel (1610), 55 km, 11,63 kmh gem, 4u46.

Dag 42, 11 okt: hiep, hiep 49 jaar jong en fietsen maar langs lastig parcours; veel op en neer en “inhammen” om riviertjes en geulen te passeren. Slecht onverhard wegdek tot op de splitsing. Macadam ! 16 km verder geen Nurobod zoals op kaart en dus kampement op 1160 m, 74 km, 12,79 kmh gem, 5u49.

Dag 43, 12 okt: van kampement (1160) direct klimmen en weer afdalen. Vervolgens opeenvolging van verschillende klimmen op onverhard, 10% en hoogteverschillen tot 300 m ! Loodzwaar. Oude weg geblokkeerd door aanleg stuwmeer. Slechte bergroute in de plaats. Moe en stop in Ob-i-Garm (1320) in hotspring hotel; 50 km, 11,29 kmh gem, 4u29.

Dag 44, 13 okt: Hotspringhotel (1320) verder klimmen 14 km lang op tarmac tot pashoogte (1800) en vervolgens continue afdalend op goeie tarmac tot in Dior Hotel in Dushanbe (820m). Aankomst 15.45 ! 100 km, 20,03 kmh gem, 5u01.

*** TUSSENTIJDS TOTAAL : 2.036 KM ***

Dag 45, 14 okt: Rustdag Dushanbe, wat aan sightseeing doen, batterij en hoesje kopen voor gsm, eten bij Segafredo, supermarkt en ’s avonds bij de Libanees; 9 km, 10,08 kmh gem, 57 min.

Dag 46, 15 okt: Rustdag Dushanbe, koffietjes bij de Turk, kaartjes schrijven, beetje rondfietsen, uitzichtheuveltje op, zwak zicht, naar Segafredo, pintjes, kaartjes schrijven en eten bij Segafred, avondfotografie gebouwen, 21 km, 15,11 kmh gem, 1u25.

Dag 47, 16 okt: Dushanbe (820) klimmen naar de Anzob tunnel  en op 1920 gestopt (splitsing oude pasweg via Kalon). Eerste camion waar ik teken naar doe stopt. Kamaz. Net uit tunnel (mag niet betalen) verder fietsen en afdalen tot kampement in Sarvoda in soort parkje (1620), 98 km, 17,13 kmh gem, 5u44.

Dag 48, 17 okt: kampement (1620), door kloof, mooi dalen, Aini en in andere kloof verder naar beneden. Na middagmaal veel meer wind tegen en flink doorgefietst tot Panjakent (was aanvankelijk niet bedoeling)in hotel (980) in donker, 127 km, 17,18 kmh gem, 7u24.

***** OEZBEKISTAN *****

Dag 49, 18 okt: Hotel (980)m, licht windje en licht bergaf. Na 20 km grens, zeer vriendelijk, niet moeilijk. Eerst geld gewisseld. Yoga en Oostenrijkse fietser zijn daar. Na grens verder over matig asfalt en zeer druk verkeer. Inchecken Furkat B&B (720), simcard kopen en kapper (20.000 som), 66 km, 19,71 kmh gem, 3u23.

Dag 50, 19 okt: Rustdag, Registan bezoeken, dictator Karimov’s mausoleum, nieuw kerkhof en oud kerkhof (Shah-i-Zinda) en ’s avonds nog de gewone lichtshow in Registan, 12 km, 12,03 kmh gem, 1u01.

Dag 51, 20 okt: Rustdag, Bibi Khanym moskee, Mausoleum Timur, treintickets gaan bestellen in station, en ’s avonds avondfotografie in Registan én 3D projectie; 25 km, 14,16 kmh gem, 1u48.

Dag 52, 21 okt: Rustdag, met trein én fiets (gratis) naar Bukhara (230 m) en fietsen naar centrum (station ligt op 13 km van stad), inchecken in hotel en ’s avonds naar centrum en avondeten op dakterras; 30 km, 15,87 kmh gem, 1u54.

Dag 53, 22 okt: Rustdag, eerst te voet, namiddag met fiets sightseeing in Bukhara. ’s Avonds dakterras met zicht op Minorai Kalon, de 45m hoge, mooi verlichte minaret, 12 km, 12,02 kmh gem, 1u02.

Dag 54, 23 okt : Rustdag, nog wat rondrijden in Bukhara, dan met fiets naar station Bukhara, trein terug naar Samarkand, pizza bij de fastfood, nog even Registan gedag zeggen en naar Furkat guesthouse, 30 km, 16,75 kmh gem, 1u46.

Dag 55, 24 okt: Samarkand (720) eerst nog kort, licht klimmend, dan heel licht dalend over drukke 4 vaksbaan. Muziek in oren. Saaie drukke rechtdoor route windop. Voor Jizzax door de vallei ipv de klim. Net voor donker op slecht strookje gras net naast stoffige “afgesloten” weg. Veel verkeer. Slechtste kampplaats (350 m) tot nu toe, 113 km, 20,09 kmh gem, 5u37

Dag 56, 25 okt: Kampplaats (350) over dezelfde drukke tot zeer drukke hoofdweg (M34/39), zonder wind en vlotjes fietsend tot rustig en groen kampement (260 m) op zijweg van M39 thv Pathazor – Sirdaryo, 127 km, 21,82 kmh gem, 5u51

Dag 57, 26 okt: Kampplaats (350), 10.30 u vertrek, geen tegenwind over dezelfde drukke weg, later M39, tot in Hotel Paradise, Tasjkent (440 m), 85 km, 21,18 kmh gem, 4u03.

Dag 58, 27 okt: eerste dag Tasjkent, naar Flydubai kantoor, gesloten natuurlijk (zondag) en 2 fietsenwinkels gezocht die er niet meer zijn. ’s Avonds weer bij de Koreaan bij het hotel, 39 km, 15,03 kmh gem, 2u37.

Dag 59, 28 okt: tweede dag Tasjkent, naar fietswinkel, doorverwezen en uiteindelijk een zeer kleine doos. Verpakkingsmateriaal bijeengezocht en Chinese makelij supervalies gekocht i.p.v. grote plastic tas en ’s avonds weer bij Koreaan, 30 km, 14,69 kmh gem, 2u24.

Dag 60, 29 okt: Fiets in ongeveer 3u30 in veel te kleine doos gepropt en alle bagage in supervalies gestopt. Niet gefietst uiteraard

Dag 61, 30 okt: Vlucht om 08.00 u. naar Dubai. 84 € betaald voor fiets en rond 13.00 u in hotel in Dubai met hotel busshuttle. Wat rondlopen en ’s avonds bij de Indiër. 34°  hier. Jawadde

 

▼ foto's Kirgizië - Tadzjikistan - Oezbekistan ▼

Pamir Kaart Gedetailleerd
PDF – 4,6 MB 265 downloads

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.