Triplog Malawi

5 sep : vlucht Ethiopian Airlines, Amsterdam - Addis Abeba  - Lilongwe

6 sep : Lilongwe (1.040 m) naar Dedza op de M1.  De M1 is een drukke weg en verbindt Lilongwe met Blantyre (Malawi's tweede stad én economische hoofdstad) maar valt heel goed mee qua verkeer. In Dedza checken we in de Pottery Lodge in (1.500 m) : 92 km

7 sep : Fietsen in en rond Dedza  (mooi gelegen tussen granieten rotsen) en Mphunza en verder naar de Chongoni Rock Art site voor mooie rotsschilderingen : 74 km

8 sep : Dedza (1.500 m) verder op de M1 en ter hoogte van Liluzu linksaf op de S127 en lange, steile afdaling  en via Golomoti tot in Monkey Bay mooi gelegen op een schiereiland aan de oevers van Lake Malawi (480 m) : 128 km

9 sep :   Rustdag in Monkey Bay. Boottocht op Lake Malawi . Snorkelen en bbq  op een eilandje in Lake Malawi : 2 km

10 sep : Rustdag in Monkey Bay. Kajak gehuurd (2 zit) en met zijn tweeën gepeddeld naar het eiland Thumbi

11 sep : Monkey Bay over de M10 naar Mangochi : 83 km

12 sep : Mangochi over de M3 naar Ulongwe, daar linksaf op zandwegel voor zo'n 15 km tot aan het checkpoint voor het nationale park Liwonde. Zonder begeleiding (olifanten !) door een eerste stukje van het nationale park tot aan de oever van de machtige Shire rivier en ponton. Oversteek met pontje naar  kampeerplaats van de lodge MVUU Wilderness Camp : 65 km

13 sep : terugkeren met het pontje en verder fietsen over de M3 tot Liwonde : 51 km

14 sep : Liwonde (500 m) verder over de M3 tot in Zomba (950 m) : 65 km

15 sep : Rustdag Zomba. We huren een jeep voor een dag om het Zomba nature reserve en plateau te bezoeken. Katrien rijdt met de auto en ik klim met de fiets naar het plateau (van 950 naar 1500 m). Boven spreken we af en verkennen gezamenlijk per jeep het mooi beboste plateau dat schitterende zichten biedt op het lager gelegen land. 's Avonds kamperen we aan de oevers van het Mulunguzi stuwmeertje : 12 km

16 sep : Zomba onverhard voor zo'n 60 km  op de S144 (T405) tot in Phalombe (800 m) mooi gelegen aan de voet van het Mulanje massief én de Lister Gap een colletje tussen twee massieven : 77 km

17 sep : Phalombe klimmend over een zanderig pad naar de Lister Gap (1.150 m) en weer afdalend langs de oostkant tot in het dorp Nkulambe (720 m) en rechtsaf evenwijdig met de grens van Mozambique op de T415 tot in Thornwood. Rechtsaf op de geasfalteerde M2 en tussen de theeplantages tot in Mulanje stad aan de voet van de gelijknamige berg. Verblijf in Hapuwani lodge (648 m) : 76 km

18 sep : rustdag, bezoekje Mulanje en wat relaxen aan zwembad : 9 km

19 sep : Mulanje over de M4 tot in Blantyre (1.040 m) : 74 km

20 sep : Transfer met huurauto en chauffeur (maar zelf gereden) naar Lilongwe, fietsen naar lodge : 16 km

21 sep : Lilongwe over de M14 tot Salima en intrek in Village Plaza lodge ongeveer 4 km voorbij splitsing naar Nkhotankota : 105 km

22 sep : Village Plaza lodge eventjes terug naar de splitsing en verder noordwaarts op de M5 tot (grindweg rechts) de aan het strand gelegen Fish Eagle Bay lodge ongeveer 10 km ten zuiden van Nkhotankota  : 107 km

23 sep : rustdag aan het meer en kajakken

24 sep : van de Fish Eagle Bay lodge verder over de M5 via Nkhotakota tot aan grind/zandweg linksaf en zo tot Bua River Lodge in het Nkhotakota Wildlife Reserve : 41 km

25 sep : rustdag in het Wildlife Reserve; 's morgens 4 uur wandeling met gewapende ranger, namiddag relaxen in de lodge

26 sep : van de lodge terug naar Nkhotakota. Wagen gecharterd voor de rit Nkhotakota- Mbobo want daar mag niet gefietst worden wegens olifanten en mogelijk leeuwen. Verder fietsen op de M18 tot Malomo en linksaf op de M7 en eindigen in Ntschisi : 67 km

27 sep : Ntchisi op een zandweg en (soms extreem) op en neer tot de schitterend gelegen Ntchisi Forest lodge (1.420 m). De route naar de lodge (28 km) staat op bijna ieder kruispuntje en splitsing mooi aangeduid !  Tentje plaatsen op grasperk van de lodge en verder fietsen naar parkeerplaats en wandeling naar top :  37 km

28 sept : Ntchisi Forest lodge weer naar de M7 en verder tot in Mponela : 66 km

29 sep : Mponela verder zuidwaarts op de M1 via Kachinda tot Lilongwe : 78 km

30 sep - 4 okt : regelen huurjeep (Countrywide Carhire) voor zelf georganiseerde safari van 5 dagen en na bureaucratische krachttoer in late namiddag grens over en verder in Zambia naar het uitgestrekte South Luangwa National Park. Verblijf (op camping bij de lodge) in "Wildlife Camp" (Mfuwe).

5 okt : terugvlucht via Addis Abeba naar Amsterdam

Rating: 0 sterren
0 stemmen

route Malawi ▼

route Malawi, meer detail
Afbeelding – 2,2 MB 139 downloads

Club Brugge vis in Lake Malawi ▼

bordjes wijzen de weg naar de lodge ▼