Zuid-Korea

 

Je zou het helemaal niet verwachten, maar Zuid-Korea zou zomaar eens hét Aziatische fietsland bij uitstek kunnen worden ! 

Als het overgereguleerde land iets aanpakt dan doet het dat meestal grondig en gestructureerd. Zo'n beetje het Duitsland van Azië dus.  Zo werd er een hele tijd geleden gedacht dat de onderdanen wel eens baat zouden hebben om wat meer op de fiets te springen. Er wordt net als in Japan en China en nog wat Aziatische landen bijzonder hard gewerkt door de bevolking met daarbij naar onze maatstaven weinig verlof en vrije tijd.  Fietsen leek de regering één van de manieren om de overstreste bevolking wat te laten bewegen en ontspannen en dat werd dus grondig aangepakt.

Zo kwam het dus dat een heel aantal lange afstand fietspaden werden aangelegd.  Daarbij werd gebruik gemaakt van de bestaande openbare weg waar (al dan niet met een fysieke barrière) een fietspad werd aangelegd. Oude spoorbeddingen werden ook gretig aangepast aan fietsverkeer en er werd zwaar geïnvesteerd in infrastructuur zoals speciale voor de fietser gemaakte fietsersbruggen, zwevende (als een steiger) fietspaden over water en zo meer.  Niet zelden waren we verbaasd door de ingrepen en de bouwsels waar we over en door fietsten. 

Veel van die fietspaden en routes lopen daarbij langs rivieren.  Wie al eens een grote rivier heeft gezien, weet dat stijgingspercentages langs zo'n rivier heel goed meevallen.  Als je dus voornamelijk je route uitstippelt langs die rivieren weet je dat er niet heel zwaar gaat moeten geklommen worden.  Een voordeel voor wie niet houdt van klimmen. 

Hoe vind je nu je weg in Zuid-Korea en hoe vind je die lange afstandsroutes in een land waar buiten de steden weinig mensen Engels spreken ? Wel, smurf als de wiedeweerga bijvoorbeeld naar deze site : www.worldcycleways.com/ride_korea1.html , pak een tas hete soep of een frisse pint al  naargelang het seizoen en surf er maar op los.  De wakkere klikker vindt zonder problemen de downloadbare PDF fietsgidsen die helaas niet meer gedrukt worden. Op die site vind je trouwens nog veel meer (Engelstalige) info.

Leuk weetje: verspreid om de zoveel km staan er van die typisch Engelse telefooncellen (veelal replica's denken we) waar je een stempel en -kussen vindt.  Daar kun je dan je boekje afstempelen.  "K-Water", het Koreaanse equivalent van onze "Watergroep/Farys" is één van de geldschieters en geeft (gaf ?) een boekje uit waar je netjes alle stempeltjes in kunt zetten, voorwaar een leuke bezigheid.

 

We moeten er nog bij vertellen dat Zuid-Korea een zeer fijn land is.  De mensen zijn uitermate vriendelijk en reageren enthousiast op Westerse fietsers. Het is bovendien een extreem veilige bestemming, discipline is uitgevonden in Korea ! Als je dan nog weet dat het een heel mooi land is met vele nationale en regionale parken met granietrotsen en dat meer dan 60% (jawel, 60!) van de oppervlakte bebost is, dan besef je dat natuur nooit ver weg is. (algemene site over Korea : http://english.visitkorea.or.kr/enu/index.kto#  )

Wie veel fietst, krijgt honger en ook daar alleen maar positief nieuws.  Het eten is er zeer gevarieerd, totaal verschillend van onze keuken en niet zelden wordt de tafel waar je aan zit, vol-ledig gevuld met schaaltjes. Kimchi (gefermenteerde groenten) zijn haast onmisbaar bij een maaltijd en smaken verrassend goed ! Zeker in een traditionele restaurant, maar op vele andere plaatsen wordt gewoon op lage tafeltjes en zittend op de grond gedineerd ! 

Is het dan gewoon allemaal koek en ei  daar op de schiereiland ? Neen er zijn ook een aantal zaken die in de categorie "nadelen" zouden kunnen vallen : 

1. Indien je enkel en alleen op de - meestal schitterende - fietspaden rijdt,  zou je een groot deel van het land missen, met name de heuvels en de bergen.  Het blijft braafjes en relatief gemakkelijk als je op de paden blijft. Als het wat pittiger mag zijn, dan integreer je best wat gewone, secundaire wegen in je route. Er zijn heel wat nieuwe grote wegen aangelegd wat inhoudt dat de oude weg  (veelal nog in prima staat verkerend) door de nieuwere weg een stuk minder verkeer krijgt te slikken.  Het is enkel de kunst om die oudere wegen te vinden. De Koreaanse navigatie app "Naver" kan je hierin helpen. Wat het is, hoe het werkt  en hoe je Engels instelt als taal i.p.v. Koreaans vind je hier : https://www.nitaro.net/2019/06/how-to-use-naver-in-english/

2. Koreanen fietsen niet alleen graag, ze wandelen nog veel liever.  Als je een wandeling plant in één van de nationale parken, vermijd dan zoveel mogelijk de weekends. Gelukkig zijn Koreanen naar onze bescheiden mening stukken discreter en gemanierder dan Chinezen.

3. Buiten steden, wordt communiceren in Engels moeilijk.  Jongere mensen spreken doorgaans wel wat Engels.

4. Verwacht geen bloedstollende avonturen. Alles is overgereguleerd en zelfs voor het kleinste gevaar staan er overal kinderlijk aandoende waarschuwingsbordjes.  Respecteer de plaatselijke geplogenheden  en verlies bovenal nooit je geduld, roep noch scheld. Net als in veel andere Aziatische landen betekent dit gezichtsverlies en maak je jezelf alleen maar belachelijk ☺

▼ foto's Zuid-Korea ▼

Geen triplog deze keer (niet gedisciplineerd genoeg geweest), wel een korte routebeschrijving én de route op kaart ingetekend▼

 

Route : Seoul - Chuncheon - Sokcho (Seoraksan NP) - Gangneung - Samcheok - Uljin - Cheongsong (Juwangsan NP) - Andong - Jinsan (Daedunsan Provincial Park) - Jeonju - Jeong-Eup (Naejangsan NP) - Gwangju City - Naju - Yeongam - Haenam - Namchang - Wando - Ferry naar Jeju eiland - Jeju stad op Jeju eiland - in wijzerzin rond het hele eiland - Ferry terug naar Wando - Gun-oe - Namchang - Haenam - Mokpo - trein terug naar Seoul : totaal 1.760 km

 

Download de beide kaarten hieronder voor meer detail

 

Korea kaart 1
Afbeelding – 6,4 MB 36 downloads
Korea kaart 2
Afbeelding – 6,0 MB 37 downloads

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.